Min värld- i kaos & ordning

Livet är inte enkelt. Den som trodde att det skulle vara det måste ha blivit grymt besviken...

Amning, sömnlösa nätter och bajs

Publicerad 2012-07-18 17:06:12 i Allmänt,

Är detta vad mina samtal kommer att handla om den närmaste tiden? Om man ska tro på det som många skriver och säger så är det så. Men betyder det att jag kommer bli så fokuserad på mitt barn och min nyintagna roll som mamma att jag inte kan föra en normal konversation utan att nämna mitt barn? Vad jag har förstått så är det många som menar på att man som nybliven mamma får räkna med att man kan tappa många vänner- speciellt vänner som inte är föräldrar. Risken för att tråka ut vänner med barnprat och annat inom kategorin verkar alltså vara stor.
 
Jag kan tycka att det känns lite sorgligt, då jag inte ändras som person utan bara får ännu en etikett att sätta på mitt CV- Mamma. Jag har förståelse för att mina vänner som inte har barn, inte fascineras av samtal som enbart kretsar kring barn. Jag skulle inte vilja lyssna på en elekriker som inte pratar om något annat än volt, ampere, neutroner och protoner. Så varför skulle då mina vänner vilja lyssna på hur bebisens bajs ser ut?
 
Jag tror att man som nybliven mamma får försöka tänka sig lite för. Se till så att man inte fokuserar för mycket på den nya roll man intagit utan att behålla lite av det gamla som var. Mitt intresse för kläder, skor, bakning och inredning, försvinner inte med samma stund som barnet föds. Jag kommer fortfarande vilja sitta och skvallra om vem som har legat med vem, vilka som varit otrogna och vem som gjorde bort sig på senaste festen.
Barnpratet kan jag hålla till de som är intresserade.
 

Kommentarer

Postat av: Angelica

Publicerad 2012-07-18 23:05:13

För min del så försvann redan en del av vännerna under graviditeten. Redan då hamnar man på olika nivåer i livet. Jag var inte längre en av "dem". Jag räknades inte med. Att man bara pratar om amning,bajs och jämnför vikten,längden och vem som kröp först av bebisarna är ju en naturlig grej. Det är ju ens vardag.I början är man överlycklig om man får äta något och hinna duscha på en dag. Ens egna behov blir prio 2. Och varken om du vill det eller ej så kommer du ändras som person. Man tänker annorlunda efter man fått barn. Prioriterat annat i livet än vad man gjorde innan... Inte långt kvar nu. Jag gissar på att liten kommer komma 1/8. Och att det blir en flicka!

Svar: Ja du har nog rätt. Tycker bara att det är synd att det ofta verkar vara så. Men det kanske är en del av livet? Jag kommer ju ihåg att mycket förändrades för mig då jag träffade Robban och Rasmus. Redan då märkte man hur vänner försvann. Själv hoppas jag på att bebis kommer i juli iallafall! :)
Linn

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linn

Jag bor tillsammans med min sambo, hans son som är född 1996 och vår lilla dotter som föddes 3 augusti 2012. Försöker fortfarande komma in i rollen som nybliven mamma och allt som hör småbarn till.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela